Valu liigestes nr

Lisaks on suur kasu töötamist lihtsustavatest abiva- henditest, aeg-ajalt puhkamisest ja võimlemisest. Muuda tööasendit Tähelepanu tuleks pöörata ka oma rühile ja kehaasendi kohendamisele. Ortopeedilisi jalatseid ei ole vaja kanda igaks juhuks, küll aga on nii ortopeedilised jalatsid kui ka sisetallad põhjendatud näiteks ülekaalu, pöia-, kanna- või põlvevalude korral, jaladeformatsioonide, näiteks viltuse suure varba või väljaulatuva liigesenuki, aga ka lastel X-jalgsuse või väga painduvate liigeste korral.

Algus on aeglane, valud tekivad suuremal liigeste koormamisel, kuid kõik ei koge artroosiga suurt valu, eriti haiguse algfaasis. Tihti tuntakse jäikust, mis kestab tavaliselt alla poole tunni ja mille korral on liikumise alustamine raske.

Haiguse arenedes valu tugevneb ja kestab kauem. Füüsiliselt aktiivsematel ja heas vormis olevatel inimestel ei pruugi artroosivaevused avalduda nii kergesti ning vastupidi — nõrga lihaskonna korral süveneb artroos kiiresti.

Haiguse lõppfaasis on valu püsiv ja häirib ka öösel. Siis on aeg ravida operatiivselt, Eestis paigaldatakse endoproteesitakse umbes tehisliigest aastas.

Mis on artroosi ohutegurid? Luude otsi takistab teineteise vastu hõõrumast tugev ja sile kõhr. Kõhrepind koos liigesevõidega tagab liigutuste sujuvuse, aitab pehmendada liikumisega kaasnevaid põrutusi ning kõhr osaleb ka liigese ainevahetuses.

Liigeseid ümbritseb tugev kapsel, mis hoiab koos ja kaitseb liigestuvaid luid ja kõhre, stabiliseerides niimoodi liigest.

valu liigestes nr

Luud on omavahel ühendatud tugevate elastsete sidemete ehk ligamentidega. Liigeseid ümbritsevad lihased, mis kinnituvad luule kõõluste abil. Lihased ei ole küll otseselt liigeste osad, kuid võimaldavad omavahel vastaspaaridena töötades liigestel liikuda, sirutuda ja painduda. Tugevad lihased aitavad kaasa liigeste toestamisele, kaitsmisele ja ka tõhusamale ainevahetusele.

Mida vanemaks saad, seda tülikamaks need muutuvad. Teadmised sellest, mida enda aitamiseks teha, on peamine väljapääs.

Mõistliku koormamise seadus Liigeste pideva mõistliku koormamisega toimub liigesekõhre kokkusurumine ja paisumine. Iga kokkusurumisega pumbatakse liigesest välja jääkaineid ning iga taaspaisumisega imetakse liigesesse vajalikku toitaineterikast liigesevedelikku.

valu liigestes nr

Mida süstemaatilisem on seesugune liigeste mõistlik koormamine, seda parem on liigeste ainevahetus. Alakoormatud või ülekoormatud liiges võib jääda toitainete nappusesse ning kõhr kaotab oma sileduse, elastsuse ja tugevuse. Probleemid ükskõik millistes liigesega seotud kehaliikmetes võivad põhjustada liigesevalu või muuta liigese liikuvust.

valu liigestes nr

Väga suurt koormust kannavad põlveliigesed, peamiseks kogu keha raskust toetavaks liigeseks on puusaliiges. Kõige liikuvam liiges on õlaliiges, mitmesuguseid igapäevatöid aitavad teha randmeliiges ja väikesed sõrmeliigesed.

Peamiselt nendes, suuremaid koormusi ja olulisemaid funktsioone täitvates liigestes avalduvad ka vaevused.

Marika Jürgenson,

Liigesevaevused võib jagada liigeste ülekoormamise tagajärgedeks, kulumisega kaasnevateks ja põletikulisteks. Nende kõikide oluline sümptom on valu.

Puhkust ja rahu Üleliigset või ühekülgset koormust liigestele põhjustavad kõige sagedamini raske füüsiline töö ja sportimine, lisaks valesti sooritatud liigutused ja ülekaal. Füüsilise ülekoormuse korral ei pruugi üldjuhul olla kahjustatud liiges ise, põletikust on haaratud liigesekapsel, kõõlused ja kõõluste kinnituskohad luudel.

Korralikult välja ravimata liigesekapsli ja kõõluste põletik võib põhjustada kroonilist liigesehaigust.

  1. Artroosi ravi naistel
  2. Liigeste pragude ravi
  3. Solvestab polve turse
  4. Probleemid koigi liigestega
  5. Harjade ja kuunarnukkide valus liigesed

Seega vajab nii sporditrauma kui ka tööga ülekoormatud liiges ühtmoodi ja hoolikat ravi. Kõige vigastustealtim liiges on põlv: põlvetraumad tekivad kõige sagedamini sportides. Trauma korral on väga oluline mõne ööpäeva jooksul haiget liigest mitte koormata ja vajadusel piirata ka selle liikumist.

Esmaabina tuleks iga kolme-nelja tunni järel haiget piirkonda paarikümne minuti jooksul jääga jahutada: sobilikud on nii rätiku sisse mässitud külmakott kui ka sügavkülmikus leiduvad marja- või juurviljapakid. Seda protseduuri peaks kordama iga paari tunni järel, kuni valu hakkab vähenema ja turse teke pidurdub.

Mõni päev hiljem võib jääkotiprotseduuri asendada haigele kohale jääkreemi määrimisega. Mida siis ette võtta, et liigesed endast jäikuse ja valuga liiga tihti märku ei annaks?

Selleks, et liigesepõletik oleks kontrolli all ega saaks süveneda, on kõige tähtsam muidugi regulaarselt arstivisiidil käia ja analüüse teha ning skeemi alusel eeskujulikult ravimeid tarvitada.

valu liigestes nr

Samas saab ka ise paljutki ette võtta, et liigeste tervist hoida, ütleb Apotheka proviisor Sirle Lepla. Tähtis on jälgida oma kehakaalu.

Ülekaalu tõttu saavad liigesed suure koormuse ja vananevad kiiremini. Liigestel on kergem juba siis, kui kehakaal on vähenenud vaid viis kilo.

Liigesevalu - Valu - Sümptomid

Liigesed vajavad liigutamist! Kehaline aktiivsus tugevdab liigeste ümber lihaseid ja aitab leevendada jäikust.

  • Age artroosi jalgade ravi
  • Mis on paremad, kui liigeste poletik
  • Pohjuste ja ravi kate artroos
  • Poletik kuunarnuki liigeste ravi

Kuna liigesekõhres ei ole veresooni, jõuavad toitained kõhreni liigesevedeliku kaudu. Liigeste liiku- mine tagab toitainete jõudmise kõhre ning juhib sealt ära ainevahetuse lõppsaadused.

valu liigestes nr

Väga oluline on valida vanusele ja terviseseisundile vastav kehaline koormus ning korrapäraselt liigeseid liigutada. Eelistada tuleks liigesesõbralikke spordialasid. Liigeseid võivad kahjustada kõik jooksmisega seotud alad.

SPETSIALIST SELGITAB, kuidas liigesed uuesti liikuma saada

Jooksmise tõttu tekivad liigestes mikrotraumad, mis hakkavad aja jooksul tunda andma. Liigestele on ohutum näiteks ujumine, rattasõit ja kepikõnd, mis tagavad sportimise ajal liigeste õige liikumise. Muuda tööasendit Tähelepanu tuleks pöörata ka oma rühile ja kehaasendi kohendamisele.

Järgmine nr. Erandina on käsitsi parandatud autorite nimed, pealkirjad ja pildiallkirjad. Täpsuse aste sõltub mitmest asjaolust: väljaande trükikvaliteedist, mikrofilmi kvaliteedist skaneerimise hetkel, kujunduse elementidest, skannerist, aga ka OCR tärgituvastuse tarkvarast. Ka paberi kehv kvaliteet, väike trükk, erinevad fondid, mitme veeru erinev paigutus, või kahjustunud lehed võivad mõjutada OCR tekstituvastuse tulemust ning seeläbi otsitulemust.

Tööd võiks plaanida nii, et iga natukese aja järel saab muuta keha asendit ja koormuse liiki. Raskusi tuleks teadlikult õigesti tõsta ja kanda, näiteks parem on kanda kahte pooltühja kotti kui ühte rasket.